16 ateliere educative

Atelierul educativ nr. 16: La centrul Ion Holban, mare a fost încântarea când am terminat de făcut ultimele retușuri la zona sportivă. Potrivite pentru cei mici, dar și pentru cei mari, amplasamentele îndeamnă la mișcare, iar în cadrul atelierului am parcurs o serie de rutine sportive, cu scopul de a învăța împreună că o viață sănătoasă necesită o atitudine activă, atât fizică, cât și mentală.

Atelierul educativ nr. 15: Am inaugurat prin acest atelier primul spațiu dedicat sportului de la centrul Bucium. Gândit pentru joacă sau pentru a descărca furia sau pur și simplu pentru relaxare, considerăm că elementele construite pot genera un plus de motivație, antrenând perseverența și punând scuzele la colț.

Atelierul educativ nr. 14 – Adolescența ne amintește de perioada când le știam pe toate, iar atunci când aveam dubii și am fi vrut să cerem părerea unor adulți, rușinea își făcea apariția. Acesta a fost scopul atelierului de relații sănătoase: să dezbatem cele mai ascunse întrebări, din mai multe perspective, căci la această vârstă, deciziile în ceea ce privește relațiile intime pot genera amintiri frumoase, dar și consecințe negative.

Atelierul educativ nr. 13 – Adolescența este perioada cea mai frumoasă, dar și cea mai provocatoare în ceea ce privește construirea relațiilor. Dat fiind contexul socio-tehnologic actual, multitudinea de stimuli modifică percepția adolescenților asupra relațiilor sănătoase. Acest atelier a avut scopul de a raționaliza etapele unei relații și de a face parcurgerea lor cât mai sănătoasă.

Atelierul educativ nr. 12 – De cele mai multe ori, copiilor le este îngrădită gândirea flexibilă, așa că prin acest atelier am deschis barierele acestui mecanism. A fost o discuție profundă despre ce ne limitează și ce ne ajută atunci când luăm decizii, dar și despre consecințele deciziilor noastre.
 
Atelierul educativ nr. 11 – Gestionarea emoțiilor e proba practică neanunțată la care nici nu ne gândim. Cu atât mai mult la vârsta adolescenței, cand reacțiile tinerilor sunt instinctive și fără regrete. Dezbaterea de la atelierul de gestionare a emoțiilor a născut semne de întrebare, a elucidat mistere și ne-a învățat pe toți că emoțiile nu sunt greșite sau corecte, ci mai degrabă sunt potrivite sau mai puțin potrivite.
 
Atelierul educativ nr. 10 – La centrul social Holban, atelierul de plantare a fost întâmpinat cu nerăbdare și curiozitate, copiii abia asteptând să fie responsabilizați cu tot felul de sarcini: am stabilit împreună peisagistica, am pregătit gropile de plantare și solul din grădini, după care am schimbat fața locului cu ceea ce are a deveni un mic colț de natură. Toate acestea au fost și un pretext de conștientizare a mediul înconjurător, de învățare și de responsabilizare pe termen scurt, mediu și lung.
 
Atelierul educativ nr. 9 – Părea că mai ieri ne luptam cu vântul și temperaturile negative la centrul social Bucium, construind grădinile înălțate și băncuțele, dar uite că a sosit și momentul plantărilor, în care ne-am organizat gospodărește pentru procesul cel mai îndrăgit de copii: grădinaritul. Ne-am împărțit sarcinile și am muncit cu toții de dimineață până seara. Rezultate? Vreo 20 de pomi fructiferi și arbuști, zmeură, ceapă, salate, dar și flori, pentru toate trecând prin etapele necesare: pregătit solul, plantat și irigat.
 
Atelierul educativ nr. 8 – În cadrul atelierului de obiceiuri și adicții, am identificat obiceiurile principale ale oamenilor contemporani dar și ale oamenilor preistorici, justificând prin dezbatere motivația fiecăruia dintre ele. După această etapă, am împărțit aceste obiceiuri în funcție de o serie de întrebări care ne-au ajutat să le clasificăm drept obiceiuri care ne ajută sau care ne fac rău. Scopul atelierului a fost să generăm un model de analiză pe care copiii să-l poată folosi atunci când stabilesc o relație cu un obicei.
 
Atelierul educativ nr. 7 – Atelierul de gestionare a emoțiilor a debutat prin identificarea emoțiilor de bază și corelarea lor cu o serie de stări derivate din emoțiile principale. Ulterior, am vizionat un fragment de film care ne-a ajutat la stabilirea concluziei că emoțiile noastre sunt dependente de o serie de reacții ce se petrec în corpul nostru. Ne-am împărțit în grupuri, fiecare coordonat de către un facilitator, analizând câte o emoție după anumiți parametri. Fiecare echipă a expus rezultatele și cu toții am dezbătut situațiile prezentate.
 
Atelierul educativ nr. 6 – Fiecare vârstă vine cu provocările ei, iar copiii din centrele de plasament sunt adeseori ocupați cu alte provocări ale vieții, în detrimentul înțelegerii propriilor emoții. Am construit un atelier care să le aducă beneficiarilor un răgaz de introspecție atunci când furia va vrea sa preia controlul, cand frica îi va ține pe loc sau când bucuria va părea ca nu are motive să se arate.
 
Atelierul educativ nr. 5 – Fuga din fața durerii prin refugiul într-o adicție pare mereu o soluție, însă conștientizarea de la o vârstă fragedă a acestui mecanism poate reprezinta o portiță de salvare. Intenția acestui atelier a fost să privim mai în profunzime adicțiile, să le diferențiem de alte obiceiuri și să identificăm momentele care ne fac vulnerabili în fața tentațiilor.
 
Atelierul educativ nr. 4 – Prin atelierul de nutriție ținut deja cred că am reușit să-i ajutăm să înțeleagă că alimentația nu este vreo artă abstractă, ci ceva ce putem înțelege și controla prin câteva noțiuni simple despre ce se întâmplă cu mâncarea după ce ajunge în corpul nostru. Fiecare aliment poate lucra în favoarea sau în defavoarea noastră, iar diferența o face grija cu care noi alegem ceea cea consumăm. “
 
Atelierul educativ nr. 3 – A doua drumeție sub tematica Ecologie și biodiversitate ne-a adus noi provocări, căci vremea nu ține cont de scopurile noastre, așa ca vântul și puțina ploaie de la început de drum ne-au motivat sa pregatim un prânz pe cinste. Nevoia de aventură a tinerilor s-a simțit constant, așa că am conștientizat fiecare deal urcat, fiecare rafală de vânt, oboseala din picioarele tuturor, dar și fiecare înghițitură de ciocolată fierbinte.
 
Atelierul educativ nr. 2 – Ghidați de Amelia și Matei, ne-am adunat la un loc, în sala de activități a copiilor, unde am descusut tainele funcției noastre de bază, nutriția. Am înmânat o undiță copiilor, căci acum proteinele, glucidele și lipidele nu mai sunt termeni străini, ci ajutoare în scopul fiecăruia.
 
Atelierul educativ nr. 1 – Experiența ne-a învățat că în natură copiii se simt mai relaxați, cu o mai mică nevoie de conectare tehnologică, dar cu o curiozitate nemărginită față de misterele pădurii. Am învățat principalele specii de arbori, am observat și identificat urmele animalelor sălbatice și cel mai important, că și noi avem urmele noastre în natură, iar acelea nu trebuie să fie decât cele ale tălpilor noastre pe pământ.
 
Proiect derulat de Asociația Outventure și finanțat prin programul „În Stare de Bine”, susținut de Kaufland Romania și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.